آیا علایم بیش فعالی در کودکان یکسان

-در مقاله زیر توضیحاتی در مورد اختلال بیش فعالی برای خوانندگان محترم سایت  توسط دکتر ندا فرزانه بیان شده است.

-ADHD اختلالی است که توجه کردن و کنترل رفتارهای تنشی را برای فرد دشوار می سازد. این افراد ممکن است بیقرار و یا دائما در حال فعالیت باشند. بیش فعالی یا ADHD اختلال مختص به دوران کودکی نیست. گرچه علائم این بیماری در دوران کودکی شروع می شوند، اما در دوران بلوغ و بزرگسالی نیز ادامه دارند. گرچه تکانشگری و بیش فعالی با بالا رفتن سن کودک بهبود پیدا می کند، اما مشکلات مربوط به توجه، بهم ریختگی ذهنی، ناتوانی در کنترل تکانه تا نوجوانی و بزرگسالی ادامه خواهد داشت.

-افراد مبتلا به ADHD به طور مداوم سه نوع علائم از خود نشان می دهند:

-مشکل در توجه کردن

-بیش از حد فعال بودن

-عمل کردن بدون فکر یا رفتارهای تکانشی

- اختلال نقص توجه و بیش فعالی ADHD یکی از رایج ترین شرایطی است که در کودکان تشخیص داده می شود. علائم ADHD در همه کودکان یکسان نیست. حتی علائم آن در خواهر و برادر ممکن است متفاوت باشد و در نتیجه روش درمانی مورد استفاده برای آنها نیز متفاوت باشد.

- تحقیقات نشان داده اند که پسران مبتلا به ADHD معمولا علائمی بیرونی و نمایان مانند دویدن و تکانشگری نشان می دهند. دختران مبتلا به بیش فعالی معمولا علائمی درونی از خود نشان می دهند. این علائم عبارتند از بی توجهی و اعتماد به نفس پایین. به علاوه پسران مبتلا به این اختلال بیشتر از لحاظ جسمی تهاجمی هستند، در حالیکه دختران بیش فعال به صورت کلامی دیگران را مورد تهاجم قرار می دهند. دختران مبتلا به بیش فعالی اغلب مشکلات رفتاری و علائم قابل توجه کمتری از خود نشان می دهند، در نتیجه مشکل آنها نادیده گرفته می شود و تحت درمان قرار نمی گیرند. این نادیده

گرفته شدن بیماری باعث بروز عوارض ثانویه بعدی روی اعتماد به نفس کودک میشود..

-پسران مبتلا به ADHD ناراحتی و یاس خود را بروز می دهند، اما دختران مبتلا به این اختلال خشم و ناراحتی خود را به شکل درونی و برای خود بروز می دهند. این امر دختران را بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن قرار می دهد. این دختران در مدرسه، موقعیت های اجتماعی و برقراری ارتباط های شخصی با هم سن و سالان خود نیز دچار مشکل می شوند. دختران مبتلا به ADHD بیشتر رویا پردازی می کنند. این دختران آنچه از آنها خواسته می شود را انجام می دهند، اما در تمرکز و توجه و تمام کردن کار خود دچار مشکل می شود

- درمان ADHD در دختران و پسران اهمیت زیادی دارد. علائم بیش فعالی با افزایش سن کمتر می شوند، اما در عین حال بخش های زیادی از زندگی را تحت تاثیر قرار می دهند. افراد مبتلا به بیش فعالی اغلب در برقراری رابطه در مدرسه یا محل کار دچار چالش می شوند. به علاوه این افراد بیش از دیگران در معرض ابتلا به افسردگی، اضطراب و ناتوانی در یادگیری هستند.

- کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است تمام سعی خود را بکنند تا آرام باشند و رفتاری مناسب داشته باشند، اما زیاد موفق نیستند. این کودکان ممکن است کمی نافرمان به نظر برسند، اما این رفتار عمدی نیست.

- معمولا برای کودکان مبتلا به ADHD دارو تجویز می شود، اما معمولا بهترین گزینه درمانی نیست. اثر بخشی دارو با آموزش، رفتار درمانی و حمایت از کودک، تغذیه مناسب و ورزش کردن افزایش می یابد.

- کودکان مبتلا به بیش فعالی همیشه تکالیف خود را ناقص انجام می دهند.

- کودکان مبتلا به بیش فعالی یا ADHD نیازمند یک برنامه قابل پیش بینی برای انجام تکالیف خود هستند.

-

- هیچ آزمایش قطعی برای برای تشخیص بیش فعالی وجود ندارد و از طریق مشاهده علائم و مشکلات رفتاری از دوران کودکی توسط روانپزشک  می توان تشخیص این اختلال را تایید کرد.

- در زمینه درمان بیش فعالی بدون استفاده از داروهای روانپزشکی  نیز موارد مفیدی وجود دارد مثلا اینکه برای کودکان 2 تا 5 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی ، رفتار درمانی بهتر از مصرف دارو تشخیص داده شده است. برخی والدین ترجیح می دهند به کودکان خود دارو بدهند تا مشکل را حل کنند، اما در روش رفتار درمانی نه تنها والدین چگونگی مقابله با رفتار فرزندان خود را یاد می گیرند، بلکه در بهبود رفتار متقابل بین کودک با والدین مفید باشد.