فعالیت بدنی – تأثیر مثبت فعالیت بدنی بر روی روند بهبودی مبتلایان ویروس کرونا

تأثیر مثبت فعالیت بدنی بر روی روند بهبودی مبتلایان ویروس کرونا

دکتر ندا فرزانه بهترین روانپزشک تهران

تأثیر مثبت فعالیت بدنی بر روی روند بهبودی مبتلایان ویروس کرونا چگونه است؟

 

مقاله زیر توسط خانم دکتر ندا فرزانه بورد تخصصی روانپزشکی با عنوان:

“تأثیر مثبت فعالیت بدنی بر روی روند بهبودی مبتلایان ویروس کرونا چگونه است؟”  برای خوانندگان محترم سایتشان تهیه شده است.

 

ویروس جدید کرونا

که با نام COVID-19 شناخته می شود، با شیوع اش در جهان به نظر می رسد،

نه فقط روی سیستم جسمی و روانی بلکه روی نوع فعالیت های بدنی در کل دنیا نیز تغییرات شگرفی ایجاد کرده است.

شیوع فراگیر این ویروس ناشناخته که همچنان نیز تا زمان ترجمه و تألیف این مقاله برایش نه واکسن و نه دارویی یافت نشده است،

موجب شده که مردم در خانه ها یشان مانده و خود را برای مدت زمان مشخصی برای محفوظ ماندن قرنطینه کنند.

قرنطینه ماندن در خانه و محدود کردن روابط اجتماعی با دیگران،

قسمتی از روند مهم «فاصله گذاری اجتماعی» است که توسط سازمان جهانی بهداشت،

برای کنترل شیوع این بیماری توصیه شده است.

حال این سوال مطرح است که فعالیت بدنی به صورت روزانه که یکی از مؤلفه های حفظ سلامتی بدن و نیز روان انسان ها است،

با این روند رو به تغییری که اجباری نیز هست و معلوم هم نیست که تا چه زمانی ادامه باید پیدا کند، چگونه باید انجام شود؟

وقتی که صحبت از ورزش و فعالیت بدنی به میان می آید،

اولین مکانی که برای ورزش کردن به ذهن خطور می کند، باشگاه های ورزشی و پارک است،

اما با افزایش کرونا به نظر می رسد که باید جایگزینی برای انجام فعالیت بدنی تعبیه شود.

فعالیت ورزشی در خانه:

متخصصان طب ورزشی در تمام دنیا «فعالیت ورزشی در خانه» را به عنوان جانشین توصیه کرده اند.

البته هر گونه فعالیت بدنی در منزل را به صورت استاندار طبق نظر کارشناسان نمی توان به عنوان «فعالیت ورزشی در خانه» مطرح کرد،

بلکه یک سری استانداردهایی برای آن مطرح شده است که در ادامه مطلب ذکر شده اند.

طبق مقتاه های سازمان جهانی بهداشت،

فعالیت بدنی متوسط تا شدید به میزان ۶۰ دقیقه در روز برای افراد ۶ تا ۱۷ ساله،

۷۵ دقیقه در هفته فعالیت بدنی شدید یا ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی متوسط تا شدید برای افراد بزرگسال ۳ روز در هفته و برای افراد میانسال ۲ روز در هفته،

که کمک به قوی تر شدن عضلات و استخوان ها می کند.

این نوع سبک زندگی فعال بودن خانه از طریق نرمش های ایروبیک، دوچرخه ثابت،

نرمش های بدن سازی یا رقص می تواند به عنوان عامل محافظت کننده برای عوارض فیزیکی و هم عوارض روانی ویروس کرونای جدید عمل کند.

این نوع «فعالیت های ورزشی در خانه» به خصوص می تواند برای کودکان و بالغینی که سبک زندگی بدون تحرک داشته اند،

در این موقع زمانی که پاندمی کرونا اتفاق افتاده،

اهمیت حیاتی داشته باشد.

احساس خوب بودن:

طبق بررسی ها مشخص شده است که در دوران قرنطینه،

اکثر مردم با توجه به محدود شدن فعالیت های اجتماعی در زمانی که در خانه ایزوله شده بودند،

مشغول به تماشای تلویزیون، بازی های کامپیوتری و فعالیت های غیر بدنی بوده اند،

این مسئله می تواند تأثیرات منفی روی افزایش احتمال بیماری های قلبی- عروقی،

دیابت قندی و فشار خون بگذارد.

یکی دیگر از تأثیرات منفی قرنطینه نیز تغییر دادن الگوی خواب و بیداری بوده است.

طبق جدیدترین بررسی هایی که در سال ۲۰۱۸ قبل از شیوع ناگهانی کرونا منتشر شده بود،

مشخص گردیده که «فعالیت بدنی منظم» دارای تأثیرات ثابت شده روی بهبود پارامترهای سلامت فیزیولوژی بدن،

سلامت روانی و «احساس خوب بودن» می باشد.

از تأثیرات غیر مستقیم و مثبتی که فعالیت بدنی منظم روی بدن دارد،

می توان به بهبود کیفیت زندگی با کاهش ریسک “بیماری های متابولیک” نام برد.

فعالیت بدنی منظم:

دکتر ندا فرزانه بهترین روانپزشک تهران طبق تحقیقات خود می فرمایند:

در این دوره که هنوز فشارهای روانی به خاطر مشکلات مالی ناشی از ورشکستگی در اثر متوقف شدن کسب و کارها در اثر ویروس کرونا ادامه دارد،

دانشمندان احتمال داده اند که در کودکان و بالغینی که عوامل زمینه­ای مساعد ژنتیکی برای بروز اختلالات روانی مثل افسردگی،

دو قطبی و وسواسی – جبری را دارند،

فعالیت بدنی منظم بتواند به عنوان عامل کاهش  دهنده فشار روانی عمل نماید.

محدود شدن فعالیت های بدنی در کودکان نیز می توان تأثیرات منفی روانی زیادی به همراه داشته باشد،

زیرا کودکان و نوجوانان نیاز به برون ریزی هیجانی در کنار گروه همسالان خود از طریق روابط اجتماعی سالم دارند.

البته در کودکان نیز احتمال مبتلا شدن به ویروس کرونا در صورت در معرض قرار گرفتن با افراد مبتلایی که علامت ندارند، بالا است.

بنابراین والدین باید تمهیداتی را برای انجام فعالیت های بدنی سالم برای کودکان نیز در منزل بیندیشند،

تا بتوانند محیط امن و سالمی را برای رشد کودکان و نوجوانان فراهم نمایند.

در پایان توصیه ای که دارم این است که حتی اگر قبلاً نیز اهل ورزش یا نرمش نبوده اید،

سعی کنید که به مرور و به تدریج با دیدن ویدئوهای آموزشی که در سایت های ورزشی با عنوان های «نرمش و ورزش در خانه» وجود دارد،

این انگیزه را در خود و سایر اعضای خانواده تان ایجاد کنید تا حتی چند دقیقه نرمش کردن را در لیست کارهای روزمره خود قرار دهند.

دسته بندی : مقالات روانشناسی