چند روش ساده و سریع برای کنترل خشم

کنترل خشم

چند روش ساده و سریع برای کنترل خشم

مقاله زیر توسط خانم دکتر فرزانه بورد تخصص روانپزشکی و خانواده درمانگر برای خوانندگان محترم سایت ایشان با عنوان ” چند روش ساده و سریع برای کنترل خشم ” تهیه شده است.

چند روش ساده و سریع برای کنترل خشم: این نکته مهم است که  به یاد داشته باشید احساس خشم به صورت یک وضعیت هیجانی است که در طول مدت آن نمی توانید به درستی فکرکنید. در اینجا چند تکنیک ساده برای کنترل خشم در صورت وقوع بین شده است:

۱-حداقل به مدت ۲۰ دقیقه ( در صورت امکان ) از فضایی که موجب افزایش خشم در شما می شود، دور شوید.

۲-دم و بازدم عمیق ( حداقل ۲ بار ) و سعی کنید برروی بازدم تمرکز کنید.

۳-پرت کردن حواس خود با راه رفتن ،  آواز خواندن یا مطالعه کردن

۴-در آن لحظه از بررسی جزئیات موضوع اجتناب کنید.

۵-سعی کنید که خود را بجای طرف مقابل قرار داده و از دید او نیز به موضوع نگاه کنید و قبل از ادامه موضوع با دید جدید به ادامه صحبت بپردازید.

روش دوم خاموش کردن خشم

به چیزهای خوب و مثبت فکر کنید

وقتی ما عصبانی هستیم، اولین فکری که به ذهن ما می رسد، از فکرهای منفی و ناراحت کننده است. در بیشتر مردم، این فکرها به صورت خودکار به ذهن می آیند. انها عصبانی می شوند و بعد با خودشان درمورد عصبانی شدن صحبت می کنند. همانطور که می دانید، این افکار منفی، باعث ادامه پیدا کردن عصبانیت می شوند. انها مانند هیزم هایی هستند که در آتش ریخته می شوند.

این افکار منفی باعث بیشتر شدن عصبانیت شما می شوند. آنها خشم را شعله ور می کنند و باعث بزرگ شدن آن می شوند.

ایجاد وقفه به شما فرصت میدهد تا آرام شوید.

این کار مانند دور شدن از یک آتش کوچک است. وقتی افکار منفی را متوقف می کنید، آتش خشم شما خاموش خواهد شد و بالاخره از بین می رود. این کار باعث می شود که بهتر بتوانید مشکل را حل کنید.

اما یک راه وجود دارد که شما می توانید زودتر آتش را خاموش کنید. شما می توانید از فکر های آرام بخش و مثبت استفاده کنید.

فکرهای مثبت، در درون شما احساس بهتری ایجاد می کنند. انها به شما نمی گویند که چه کار کنید اما باعث آرامش شما می شوند. این فکرها مانند آبی که آتش را خاموش می کند، باعث کم شدن دمای فکرهای منفی و تند شما می شوند.

اگر بخواهید آتش را خاموش کنید چه می کنید؟

اگر آتش را به حال خود رها کنید و آن را باد نزنید و به آن چوب اضافه نکنید در نهایت خاموش می شود. اگر چیزی برای سوختن وجود نداشته باشد، آتش خاموش خواهد شد. اگر می خواهید آتش را زودتر خاموش کنید، باید آب روی آن بریزید. بعضی وقتها لازم است که با مقدار زیادی آب این کار را انجام دهید. به این کار خفه کردن آتش می گویند. آب می تواند چوب ها را خیس کنه و مانع آتش گرفتن مجدد آن شود.

بعضی اوقات تنها یک عامل کوچک باعث جرقه زده آن می شود. خشم به سرعت شعله ور می شود و هر چیزی را که سرراهش باشد می سوزاند.

وقتی اتفاقی برخلاف میل شما می افتد حق انتخاب با شماست. می توانید احساس عصبانیت کنید یا می توانید آرامش خود را حفظ کنید.

شما تقریبا می دانید که چطور باید خشمتان را شعله ور کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که افکار عصبانی کننده را در مغز خود مرور کنید و عصبانیت خود را بزرگ و بزرگتر نمایید. کارهایی که هنگام عصبانیت انجام می دهید، مانند کتک زدن دیگران یا دادوفریاد کردن می تواند باعث بزرگتر شدن خشم شما شود.

روش اول خاموش کردن خشم

وقفه ایجاد کنید. یکی از راه های دور شدن از خشم ایجاد وقفه است.

ایجاد وقفه یعنی اینکه از موقعیتی که در آنجا عصبانی شده اید، دور شوید. پس از ترک محل، شما آرام می شوید و می توانید بهتر فکر کنید. این روش، خیلی مفیداست، اما انجام آن کار سختی است.

ایجاد وقفه باعث می شود شما بتوانید واضح تر فکر کنید. در این صورت، کمتر دچار مشکل می شوید و می توانید راه حل های بهتری پیدا کنید.

روش دوم خاموش کردن خشم

به چیزهای خوب و مثبت فکر کنید

وقتی ما عصبانی هستیم، اولین فکری که به ذهن ما می رسد، از فکرهای منفی و ناراحت کننده است. در بیشتر مردم، این فکرها به صورت خودکار به ذهن می آیند. انها عصبانی می شوند و بعد با خودشان درمورد عصبانی شدن صحبت می کنند. همانطور که می دانید، این افکار منفی، باعث ادامه پیدا کردن عصبانیت می شوند. انها مانند هیزم هایی هستند که در آتش ریخته می شوند.

این افکار منفی باعث بیشتر شدن عصبانیت شما می شوند. آنها خشم را شعله ور می کنند و باعث بزرگ شدن آن می شوند.

ایجاد وقفه به شما فرصت میدهد تا آرام شوید.

این کار مانند دور شدن از یک آتش کوچک است. وقتی افکار منفی را متوقف می کنید، آتش خشم شما خاموش خواهد شد و بالاخره از بین می رود. این کار باعث می شود که بهتر بتوانید مشکل را حل کنید.

اما یک راه وجود دارد که شما می توانید زودتر آتش را خاموش کنید. شما می توانید از فکر های آرام بخش و مثبت استفاده کنید.

فکرهای مثبت، در درون شما احساس بهتری ایجاد می کنند. انها به شما نمی گویند که چه کار کنید اما باعث آرامش شما می شوند. این فکرها مانند آبی که آتش را خاموش می کند، باعث کم شدن دمای فکرهای منفی و تند شما می شوند.

References:

۱-  https://en.wikipedia.org/wiki/Aggression

۲- https://en.wikipedia.org/wiki/Aggression_(poker)

۳- https://runescape.wiki/w/Aggression_potion

دسته بندی : مقالات روانشناسی