جدیدترین مقالات

نکات بهترین روانپزشک درباره تاثیر دلوکستین بر روی کمر درد

مقاله زیر توسط دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر در مورد تاثیر داروهای دلوکستین بر روی کاهش دردهای جسمی" با عنوان " آیا دلوکستین بر روی کمر درد اثر دارد؟ " برای خوانندگان محترم سایتشان نوشته شده است.

دولوکستین برای درمان کمردرد

محققان امروزه ثابت کرده اند که دولوکستین یا Cymbalta برای کنترل درد مزمن ناحیه کمر موثر است. دوز توصیه شده از دارو برای رفع این مشکل 60 میلی گرم در روز است.

این یافته ها بر اساس نتایج بررسی هایی است که طی 12 تا 13 هفته بر روی 637 بزرگسال مبتلا به کمردرد مزمن انجام شد. این افراد به مدت 6 ماه تقریبا هر روز دچار کمر درد بودند و نشانه ای از رادیوکلوپاتی یا تنگی کانال نخاعی داشته باشند.

در این افراد هدف اولیه کاهش درد آنها بود. این بیماران روزانه به میزان 60 میلی گرم دولوکستین مصرف می کردند که در مقایسه با سایر افرادی که داروهای دیگر مصرف می کردند، کاهش بیشتری در کمردرد خود مشاهده می کردند. به علاوه برخی از این بیماران یک هفته بعد از شروع مصرف دولوکستین کاهش درد خود را گزارش دادند.

داروی دولوکستین برای 698 فرد مبتلا به کمردرد مزمن مصرف شده و بی خطر بوده است. رایج ترین عارضه جانبی گزارش شده مربوط به دولوکستین عبارت است از: تهوع، بیخوابی، خواب آلودگی، یبوست، خشکی دهان، خستگی مفرط و سرگیجه.

دولوکستین برای درمان دردهای عضلانی اسکلتی

سازمان غذا و دارو در امریکا تایید کرده است که دولوکستین برای درمان دردهای اسکلتی عضلانی، از جمله ناراحتی ناشی از آرتروز و کمردرد مزمن، مورد استفاده قرار می گیرد. دولوکستین براای اولین در سال 2004 برای درمان اختلال افسردگی مورد استفاده قرار گرفت.

دکتر وودکاک Woodcock، پزشک در سازمان غذا و دارو در این باره می گوید: بیش از سه چهارم مردم در طول زندگی خود دچار کمردرد مزمن می شوند. این تاییدیه در مورد داروی دولوکستین نشان می دهد که اکنون تمام این افراد یک گزینه درمانی دیگر هم دارند.

از زمان تایید اولیه این دارو، حدود 30 میلیون بیمار در امریکا دولوکستین مصرف کرده اند. این دارو برای درمان نوروپاتی محیطی دیابتی در سال 2004، اختلال اضطراب عمومی و درمان افسردگی اساسی در سال 2007 و فیبرومیالژیا در سال 2008 تایید شده است.

بیش از 29 هزار بیمار در آزمایشات بالینی و بیش از 600 بیمار در تحقیقات پزشکی از جمله آرتروز و کمردرد مزمن از دولوکستین استفاده کرده اند. ارزیابی های انجام شده و نتایج به دست آمده ایمنی و اثربخشی این دارو راا تایید کرده اند.

افراد مبتلا به کمردرد مزمن و آرتروز که دولوکستین را به جای سایر داروها مصرف کردند، بهبود بیشتری در میزان علائم و دردهای خود مشاهده کردند. رایج ترین عوارضی که بعد از مصرف این دارو گزارش شد عبارتند از:

تهوع، خشکی دهان، بیخوابی، سرگیجه، خواب آلودگی، یبوست و خستگی مفرط. این عوارض در کمتر ز یک درصد افراد تحت درمان مشاهده شده است.

دولوکستین برای درمان درد ناشی از شیمی درمانی

داروی دولوکستین به بهبود احساس مور مور شدن ناشی از شیمی درمانی کمک می کند، این ثر بخشی در بین 59 درصد از افرادی که شیمی درمانی می شدند و دولوکستین مصرف کردند مشاهده شد.

نوروپاتی محیطی ناشی از شیمی درمانی یکی از رایج ترین عوارض جانبی برخی داروهای شیمی درمانی است. احساس مور مور شدن که معمولا در انگشت های پا، انگشت های دست و پاها و دست ها حس می شود، برای بیمار ناراحت کننده است، اما حدود 30 درصد از این افراد دچار درد هم می شوند. بررسی های پیشین نشان داده اند هیچ راه قبل اعتمادی بری بهبود این دردها وجود ندارد.

اما اخیرا تحقیقاتی در این زمینه انجام شده، در این تحقیق 231 فرد تحت شیمی درمانی که دچار درد . مورمور شدن می شدند به مدت 5 هفته از داروی دولوکستین و داروهای دیگر برای رفع درد استفاده کردند. از این افراد خواسته شد هفته به هفته نتایج و تاثیر هر یک از داروها را گزارش کنند.

محققان دریافتند که در بین افرادی که دولوکستین مصرف می کردند، 59 درصد آنها بهبود درد گزارش کرده اند، در حالیکه در بین سایر افراد که از داروهایی به غیر ز دولوکستین مصرف کرده اند، این میزان تنها 39 درصد است.

به هرحال دولوکستین برای همه مصرف کننده ها موثر نیست، اما خبر خوب اینکه اکثر افراد می توانند به طور موثر این دارو را مصرف کنند.

محققان معتقدند دولوکستین با اافزایش انتقال دهنده عصبی مختل کننده درد می تواند میزان درد را کاهش دهد. در این تحقیق بیماران در هفته اول میزان 30 میلی گرم از دارو را مصرف می کردند که به تدریج این میزان اافزایش پیدا کرد تا به 60 میلی گرم در روز رسید.

آدرس و تلفن مطب دکتر فرزانه

آدرس: تهران-میدان ونک - بعد از خیابان گاندی - نرسیده به چهارراه جهان کودک(حقانی) - پلاک 38 - ساختمان پزشکان - طبقه چهار- واحد 402
تلفن تماس :  02188792466 - 02188673260
شنبه تا چهارشنبه: 12 تا 19