جدیدترین مقالات

مقاله افسردگی بهترین روانپزشک

مقاله زیر توسط دکتر ندا فرزانه روانپزشک، زوج درمانگر و سکس تراپیست در مورد " افسردگی  " توسط ایشان برای خوانندگان محترم سایتشان تهیه شده است.





هر کسی که به طور جدی دچار افسردگی است می داند که افسردگی مشکلی نیست که به راحتی بتوان بر آن غلبه کرد و مراجعه به بهترین روانپزشک معمولا ضروری است. اکثر افراد با ترکیبی از مصرف دارو و درمان بهترین نتیجه را دریافت می کنند، اما برخی تغییرات در سبک زندگی از عوامل مهم دیگری هستند که نقش مهمی در بهبود افسردگی دارند. به عنوان مثال پژوهش های زیادی نشان داده اند افرادی که دارای دوستان زیاد هستند، کمتر در معرض ابتلا به افسردگی می باشند.

همانطور که ارتباط با افراد مثبت ممکن است به بهبود خلق و خو کمک کند، ایجاد برخی تغییرات مثبت در محیط اطراف نیز همین تاثیر را دارد. البته منظور این نیست که می توانید افسردگی بالینی را با تغییر دکوراسیون و تزئین خانه درمان کنید، اما ممکن است با میزان تاثیری که برخی ترفندهای کوچک می تواند روی خلق و خوی افراد داشته باشند، شگفت زده شوید. چه تصمیم به تکمیل درمان افسردگی گرفته اید و یا فقط می خواهید محیط خانه خود را آفتابی کنید، می توانید از این ترفندها استفاده کنید تا خانه خود را به یک محیط شادتر تبدیل کنید.

استعداد خود برای باغبانی و پرورش گیاهان سبز را به کار بیندازید

بدون تردید وقت گذراندن در طبیعت برای روح و روان خوب است و بررسی ها نشان داده اند که یک پیاده روی ساده در بیرون خانه می تواند حس ناامیدی را کاهش دهد. دریافت هوای تازه همیشه یک ایده خوب است که علاوه بر این می توانید طبیعت را به داخل خانه بیاورید. دکتر ژان لارسون Jean M. Larson، مدیر مرکز درمان باغبانی و خدمات تفریحی در مینسوتا می گوید: اگر در منطقه شهری زندگی می کنید سعی کنید گیاهانی را روی بالکن و کنار پنجره خود قرار دهید.

علاوه بر اینکه مشاهده فضای سبز در خانه می تواند موثر باشد، بهتر است بدانید گیاهان ترکیباتی را منتشر می کنند که به کاهش سطح استرس کمک کرده و حتی فشار خون را کم می کند. دکتر لارسون می گوید: ما طوری ساخته شده ایم که به طور خودکار به طبیعت متصل می شویم.

طراحی خانه را کمی شخصی تر کنید

فالک می گوید: زمانی که صحبت از خلق و خو و سلامت روحی است، طراحی عناصر در خانه بسیار مهم هستند. بهتر است از عناصری استفاده کنید که خاطرات مثبت و تجربه های حسی را در شما تحریک می کنند. تزئین کردن خانه با آیتم هایی که باعث شادی شما می شوند خیلی راحت است، به عنوان مثال یک قاب عکس ز خانواده تان، یا استفاده از بالش های نرم برای روی کاناپه یا یک پتوی نرم برای نشستن و جمع شدن روی کاناپه.

دیوار را نقاشی کنید یا به آن تابلو آویزان کنید

بسیاری از وسایل محیط داخلی مصنوعی هستند که البته قابل درک است. اما اگر به دنبال راهی هستید تا اتصال خود را با طبیعیت تقویت کنید، از یک نقاشی بزرگ یا یک نقاشی دیواری استفاده کنید که منعکس کننده محیط بیرون است. لارسون می گوید: برخی نقاشی های دیواری هستند که به راحتی می توانید به دیوار بچسبانید. توصیه می کنم تابلویی را انتخاب کنید که منعکس کننده منطقه بومی خودتان باشد، بنابراین اگر در کوهستان زندگی می کنید، بهتر است از تابلویی با تصویر ساحل استفاده نکنید. در واقع باید منظره ای را انتخاب کنید که برایتان آشنا و دل انگیز باشد.

از مناظر اطراف لذت ببرید

اگر آنقدر خوش شانس هستید که دارای یک باغچه زیبا باشید، مطمئن شوید که می توانید باغچه را ببینید. بهتر است پرده های ضخیم و سنگین را بردارید و پنجره های خانه را بزرگتر بسازید. لارسون می گوید: زمانی که در حال طراحی خانه ام بودم، تا جایی که ممکن بود پنجره ها در خانه ام قرار دادم تا بتوانم تمام اطراف خانه را ببینم. نه تنها دیدن طبیعت  اطراف خانه مهم است، بلکه نور زیادی وارد خانه می شود. ورود نور به خانه ریتم شبانه روزی بدن را حفظ می کند، در نتیجه بدن می داند چه زمانی هوشیار شود و چه زمانی نیاز به استراحت دارید و باید بخوابید.

از جعبه نور استفاده کنید

قرار گرفتن در معرض نور طبیعی برای همه مهم است،، به ویژه برای کسانی که مبتلا به اختلال عاطفی فصلی seasonal affective disorder یا SAD هستند. اختلال عاطفی فصلی نوعی افسردگی است که در زمستان که روزها کوتاهتر است، اتفاق می افتد. جالب است بدانید حداقل یک بررسی مقدماتی نشان داده است که حتی کسانی که از افسردگی در طول سال رنج می برند، ممکن است از قرار گرفتن در معرض نور زیاد در هنگام صبح بهره ببرند."

اگر در حال حاضر قبل از ظهر از نور طبیعی به اندازه کافی بهره نمی برید، می توانید از جعبه نور در اتاق خواب یا آشپزخانه ستفاده کنید. این ابزار همان نوری را به شما ارائه می دهد که خورشید هم تولید می کند، اما اشعه های ماوراء بنفش UV را فیلتر می کند. سعی کنید بعد از بیدار شدن به مدت 30 دقیقه از این دستگاه استفاده کنید. (اگر در حال مصرف داروی افسردگی هستید، ابتدا با پزشک مشورت کنید).

از رنگ ها در همه جای خانه استفاده کنید

اگر رنگ های اضافه شده به خانه (یا حتی به یک اتاق) روی میزتان نیست، سعی کنید از کمی رنگ در این قسمت ها هم استفاده کنید. مول اندرسون می گوید: می توانید با تغییر برخی لوازم اصلی خانه این کار را انجام دهید. رنگ مورد علاقه خود را در پارچه تشک، رو بالشتی، یا یک فرش استفاده کنید. در حمام از حوله و لباس حمام رنگ روش استفاده کنید. می توانید پارچه های رنگی روی دسته های مبل بیندازید و مجموعه ای کتاب های رنگی را در قفسه استفاده کنید و به این ترتیب مجموعه ای از رنگ ها را در هر جایی از خانه وارد کنید.

رنگ قرمز یا نارنجی در اطراف  خود استفاده کنید

طراح داخلی، سوزان فالک Suzanne Falk، می گوید: ساده ترین راه برای ایجاد تغییرات مثبت در خانه عوض کردن رنگ هاست. رنگ های گرم می توانند حس شادی و خوش بینی را تحریک کنند.

مول اندرسون Moll Anderson، متخصص سبک زندگی و نویسنده کتاب Change Your Home, Change Your Life with Color، رنگ نارنجی را دوست دارد؛ نارنجی طراوت بخش و تحریک کننده است و یک رنگ مثبت است که خلاقیت و روابط اجتماعی را تقویت می کند. یک محیط روشن را انتخاب کنید یا سایه های ملایم تر مانند رنگ آجری، رنگ هلو یا زردآلو را امتحان کنید. این رنگ ها جذاب و خوشایند هستند و باعث آرامش و شادی می شوند.

گرچه رنگ قرمز و نارنجی به طور گسترده ای به شادی مربوط می شوند، اما ترجیه رنگ ها کاملا شخصی است. مول اندرسون در این باره می گوید: علاقه یا عدم علاقه ما به یک رنگ مربوط به تجربیات منحصر به فرد ماست. به این فکر کنید که هر رنگی چه حسی به شما القا می کند و به این ترتیب رنگی را که دوست دارید انتخاب کنید.

 

تمام موارد یاد شده می توانند به بهبود خلق و خو و همچنین روند درمان افسردگی موثر باشند.

 

https://www.prevention.com/mind-body/7-simple-changes-to-your-home-that-fight-depression/slide/7

 

 

 

آدرس و تلفن مطب دکتر فرزانه



آدرس: تهران-میدان ونک - بعد از خیابان گاندی - نرسیده به چهارراه جهان کودک(حقانی) - پلاک 38 - ساختمان پزشکان - طبقه چهار- واحد 402
تلفن تماس :  02188792466 - 02188673260
شنبه تا چهارشنبه: 12 تا 19
پنجشنبه :10 تا 13

info@drnedafarzaneh.ir
drnedafarzaneh